Sunday, January 28, 2007

Money, money, money

Het enige dat mij na de lezing van Peter de Jong in mijn hoofd blijft achtervolgen is datgene waar het in de wereld eigenlijk altijd om draait: geld, geld, geld. In de tegenwoordige journalistiek wordt het internet steeds belangrijker. Je kunt volgens De Jong ook maar beter niet bij een uitgever gaan werken, want die dondert straks keihard over het randje de ravijn in. Daar ligt de toekomst dus niet: die ligt in het internet. Ook wordt het publiek steeds belangrijker. Zij volgt het nieuws steeds vaker online en kan zelf ook haar ei kwijt, of het nou nieuws is of niet. Doordat journalistieke producten via het internet (vaak) geen inkomsten genereren van de lezers is vervelend. Dus moet je veel doen om die inkomsten toch ergens vandaan te halen: adverteerders. Daar draait het eigenlijk bij het internet vooral om. Want, zonder adverteerder geen product en zonder product geen lezer. Volgens De Jong spelen journalisten hierbij een belangrijke rol. Journalisten moeten zich meer gaan richten op de marketing van hun producten. Op het internet moet je mensen naar je product trekken, zoveel mogelijk page views krijgen. Natuurlijk begrijp ik dit, want lezers zijn belangrijk en je wilt je lezer bij je houden. Je moet weten waarom die lezers op jouw site kijken en hoe ze daar komen. Met behulp van allerlei Amerikaanse marketingtermen en belangrijke grafiekjes probeert De Jong zijn punt duidelijk te maken: Journalisten moeten door het internet steeds meer marketingtaken op zich nemen. De grens tussen marketing en journalistiek wordt door het internet steeds waziger.
Maar hoe moet dat dan als de geprinte media in het ravijn zijn gestort en het internet de wereld heeft overgenomen? Bestaan er dan enkel marketingjournalisten? Zullen er geen gewone marketeers meer zijn, maar moet de journalist ook alles op het gebied van marketing weten? Dat geloof ik niet en volgens mij is Peter de Jong daar zelf ook nog lang niet aan toe: hij heeft zijn sheets met prachtige grafiekjes en marketingtermen namelijk ook gewoon even van de marketingafdeling geleend.

No comments: